loading...
دانستنی ها برای علوم
-- بازدید : 22 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)

هرگاه دو جسم در فاصله اي از يكديگر قرار گيرند، نيرويي برهم وارد مي كنند كه با حاصل ضرب جرم دو جسم متناسب و با مجذور فاصله نسبت عكس دارد. اين نيرو خاصيت ذاتي ماده است و تجربه نشان داده مستقل از خواص فيزيكي، شيميايي و محيطي همواره اعمال مي گردد. برد اين نيرو بينهايت است. جاذبه بین دو جسم مانند دو سنگ و یا هر دو شیئ دیگر وجود دارد. جاذبه زمین بر ما و اجسام اطراف ما نیرو وارد می کند. نیروی جاذبه زمین، یک عامل تعیین کننده در زندگی ماست و فقط با اقدامات فوق العاده می‌توانیم از آن رهایی پیدا کنیم. مانند پرتاب سفینه‌های فضایی که باید از قید جاذبه زمین رها شوند.


 \"\"

نكته‌ای كه باید به آن توجه داشت این است كه در مقیاسهای بزرگ اجسام از نظر الكتریكی خنثی هستند. امّا همچنان جرم دارند. از این رو نیروهای الكتریكی در سیستمهای بزرگ یكدیگر را خنثی می‌كنند امّا نیروی گرانش همچنان وجود دارد. به این دلیل نیروهای گرانشی در مقیاس كیهانی بر جهان تسلط دارند.  در مقیاس کیهانی یعنی در قلمرو منظومه شمسی و برهمکنش سیاره‌ها و ستاره‌ها ، گرانش نیروی غالب است و باعث قرار گرفتن سیارات و ستاره ها در مدار خود می شود. سیارات و ستارگان در منظومه شمسی و سایر کهکشانها بر اساس همین قوانین جاذبه در مدارات خود در حرکت هستند. قوه جاذبه ، سبب می شود که همه کرات آسمانی به سمت همدیگر جذب شوند، ولی حرکت دورانی که در سیارات و یا منظومه ها وجود دارد، سبب می شود که این کرات و منظومه ها، به سرعت از هم دور شوند، حال اگر قوه جاذبه دقیقاً با قوه دافعه مساوی باشد، نه ذره ای کمتر و نه ذره ای بیشتر، در این صورت ستون نیرومند نامرئی به وجود می آید که آنها را در جای خود ثابت نگه می دارد، همان گونه که کره زمین ما میلیونها سال است در مدار معینی بر گرد خورشید حرکت می کند، نه جذب آن می شود و نه از آن دور می گردد، و این از نشانه های عظمت خداوند عالم و قادر است.

اگر زمین، دارای نیروی جاذبه نبود، اجزاء زمین بر سطح زمین قرار نمی گرفتند. اگر نیروی جاذبه زمین نبود، اجسامی که بر روی زمین هستند، سنگینی و وزنی نداشتند و از زمین به فضا می پریدند و همانجا می ماندند و باز نمی گشتند. اگر نیروی جاذبه زمین نبود، آبهای دریاها در جای خود نمی ماندند و به زودی در فضا پخش می شدند. اگر نیروی جاذبه زمین نبود، هوائی که کره زمین را فرا گرفته، بر گرد زمین نمی ماند و می رفت و زندگی برای موجودات به واسطه از بین رفتن هوا محال بود. اگر جاذبه زمین نبود، ابرها معلق می ماندند و آبهائی که از زمین در اثر تبخیر خورشید بالا رفته بود، باز نمی گشت. اگر جاذبه زمین نبود، بارانی نمی بارید. نه جویی در زمین یافت می شد و نه رودی و دریایی در زمین باقی نمی ماند.

از شگفتی های دیگر جاذبه زمین، اثر جاذبه زمین بر چرخه سلولی است . آزمایش های گوناگون بر روی جانداران نشان می دهد که قرار گیری در شرایط بی وزنی، می تواند از سرعت رشد و تقسیمات سلولی بدن بکاهد. پژوهش های جدید نشان می دهد که در صورت برابر بودن شرایط فیزیکی بدن انسان با دیگر موجودات ، قرار گیری در خلاء می تواند سرعت رشد را در بدن کاهش دهد. به گفته دانشمندان زیست شناسی ، این پدیده مدرکی محکم از کاهش میزان رشد و بازسازی در بدن جانداران در فضایی خالی از نیروی گرانش به شمار می رود. همچنین این آزمایش بیانگر این نکته است که سیگنالهای گرانشی در تقسیمات سلولی نقش داشته و عدم حضور این سیگنالها در بدن انسان اختلال ایجاد خواهد کرد.

 

\"\"

از همه شگفت آور تر اینکه همان نظم مخصوصی که بر منظومه شمسی و سایر منظومه های بزرگ آسمان حکومت می کند و همان قانون جاذبه و گریز از مرکز که کررات عظیم آسمان را در مدارهای ثابت خود به گردش در می آورد. الکترونها را در مدارات خود بگرد هسته اتم می گرداند. جالب اینجاست تمام مواد تشکیل دهنده جهان از این ذره بسیار کوچک: اتم، ساخته شده است و در همه جا ساختمان آن کاملا مشابه و یکنواخت است. همه دارای هسته ای هستند که بار الکتریکی مثبت دارند و الکترونهایی بدور هسته آنها در گردش است که بار الکتریسیته منفی دارند تنها تفاوت در میان اتمهای اجسام گوناگون در کمیت و تعداد الکترونها و پروتونها و نوترونهاست و همین تفاوت باعث ایجاد مواد مختلف با خصوصیات متفاوت می گردد!

هر اتم نیز از سه قسمت نوترون، پروتون و الکترون تشکیل شده است. تعداد الکترونها با تعداد پروتونها در حالت عادی (خنثی) برابر است، الکترون دارای بار منفی و پروتون دارای بار مثبت می‌باشند، که الکترونها به دور پروتون و نوترون (هسته اتم) با سرعت بسیار زیادی می‌چرخند. در اثر این چرخش نیروی گریز از مرکزی بوجود می‌آید که مقدار این نیرو با مقدار نیروی جاذبه بین الکترونها و هسته برابر است، پس این برابری نیرو الکترونها را در حالت تعادل نگه می‌دارد و نمی‌گذارد که از هسته دور شوند.

سه نیرو در هسته هر اتم وجود دارد که یکی از آنها سعی در انهدام هسته و دو تای دیگر سعی در پایداری هسته دارند. اولی نیروی کولونی یا همان دافعه پروتونی است، دومی نیروی گرانش ناشی از جاذبه بین ذرات جرم‌دار است وسومی که مهم‌ترین دلیل جلوگیری از متلاشی شدن هسته است همان نیروی هسته‌ای است.

باورتان می شود: در اتم هیدروژن که ساده ترین اتمهاست و دارای یک الکترون می باشد، سرعت چرخش الکترون به دور هسته ۳۰۰۰ کیلومتر در ثانیه می باشد!

می دانیم که: کره زمین دارای دو نوع حرکت: انتقالی و وضعی است. حرکت انتقالی آن به دور خورشید بوده و حرکت وضعی به دور خودش می‌‌باشد. جالب است که بدانید که: الکترون نیز در اتم، علاوه بر این که تحت تاثیر نیروی جاذبه هسته، به دور آن می‌‌چرخد، دارای یک حرکت چرخشی به دور خودش نیز می‌‌باشد. این نوع چرخش را اصطلاحا اسپین الکترون می‌‌گویند.

قوانین این جهان بقدری هماهنگی دارند که می توان از یک آزمایش کوچک پی به یک قانون بزرگ در سر تا سر هستی برد. براستی که، نظم موجود در کوچکترین ذره، تا نظم موجود در کهکشانهای عظیم ما را به سوی، ناظمی قادر و عالم رهنمون می سازد.


او آسمانها را بدون ستوني كه آن را ببينيد آفريد، و در زمين كوه‏هايي افكند تا شما را نلرزاند (و جايگاه شما آرام باشد. (لقمان/۱۰)


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 136
  • بازدید کلی : 1,993